• baner1
  • baner2
  • baner3

XIII Festiwal MUSICA SACROMONTANA

Aż cztery wyjątkowe wieczory przygotowali dla melomanów członkowie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera. Podczas XIII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA publiczność będzie mogła wysłuchać różnorodnych koncertów na bardzo wysokim poziomie. Po raz kolejny w festiwalu weźmie udział rozkochany w muzyce Józefa Zeidlera Maestro Jerzy Maksymiuk.

Zapomniana opera

Specjalnie dla tej opery wybudowano we Lwowie amfiteatr dla 3000 widzów. Premiera miała miejsce w 1797 roku. Zagrano dziesięć przedstawień. Potem, z nieznanych powodów nie wykonywano jej więcej. Aż do 2018 roku, kiedy współczesne prawykonanie opery „Herminia czyli Amazonki” Józefa Elsnera z librettem Wojciecha Bogusławskiego usłyszy świętogórska publiczność podczas pierwszego festiwalowego wieczoru, 29 września.

- Koncert inaugurujący dedykowany jest 100-leciu odzyskania przez Polskę niepodległości, a zatytułowany jest „Muzyką wielkich Polaków do niepodległości”- wyjaśnia Krzysztof Fekecz, prezes stowarzyszenia. Opera Józefa Elsnera – polskiego kompozytora pochodzenia niemieckiego, nauczyciela Fryderyka Chopina, jest wielkim odkryciem Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Świętogórskiej. Elsner od 1792 do 1799 roku mieszkał we Lwowie.

 

- Tam rozpoczęła się jego współpraca z polskim działaczem teatralnym i dramaturgiem Wojciechem Bogusławskim. Ze współpracy twórczej artystów do dnia dzisiejszego dotrwała tylko ta jedna opera – „Amazonki albo Herminia”, oparta na motywach antycznych. Opera ta jest nadzwyczaj ciekawym świadectwem rozwoju życia kulturalnego i gustów publiczności lwowskiej pod koniec XVIII wieku. Koncert na Świętej Górze będzie współczesnym prawykonaniem tej opery w oparciu o jedyny egzemplarz rękopisu przechowywanego w Bibliotece Narodowej w Warszawie - mówi Wojciech Czemplik, dyrektor artystyczny festiwalu. Opracowanie partytury liczącej 700 stron jest dziełem muzykologa doktora Macieja Bolewskiego. Przygotowania do wystawienia opery trwają już od wielu miesięcy. To przeszło dwie godziny pięknej muzyki. – Libretto napisane jest osiemnastowieczną polszczyzną - podkreśla Wojciech Czemplik. - Ponieważ premiera miała miejsce we Lwowie, postanowiliśmy zaprosić do wykonania tego dzieła zespół Lwowskich Wirtuozów i dyrygenta. Próby odbyły się już we Lwowie - relacjonuje Wojciech Czemplik. -„Amazonki”, to tragikomedia heroiczna, zawiera elementy humorystyczne i dramatyczne, ale odkryjemy w niej też bardzo wiele fragmentów niezwykle pasujących do czasów obecnych, bo przywary Polaków są ciągle takie same. Opera kończy się zresztą piękną puentą:

Gdzie miłość z zgodą złączona,

Dwie płci koiarzy statecznie:

Tam równi i mąż i żona,

Tam szczęście ludzkie trwa wiecznie!”,

a więc jest – jak sądzę - bardzo aktualna - zauważa dyrektor artystyczny MUSICA SACROMONTANA. Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera wyda drukiem materiały nutowe, dzięki czemu opera stanie się dostępna.

Dedykowane księżom i braciom ze Świętej Góry

„Kompozytorzy Świętogórscy w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej”, to kolejny festiwalowy koncert, zaplanowany na 30 września. W ubiegłym roku, po latach milczenia, w świętogórskiej bazylice znów zabrzmiały wyremontowane organy. Oczywistym jest, że będą stanowiły ważny element także podczas tegorocznego festiwalu. Publiczność usłyszy utwory Maksymiliana Koperskiego i Johanna Sebastiana Bacha. - W Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie przechowywane są rękopisy utworów Maksymiliana Koperskiego, skrzypka, kompozytora ze Świętej Góry. Zachował się spis utworów wyliczający 58 różnych mszy i pieśni, polskich i łacińskich, na orkiestrę i na organy. Niestety, tylko część tych utworów zachowała się do dzisiaj, reszta rozproszyła się po całej Wielkopolsce. Msza z Biblioteki Jagiellońskiej, którą usłyszymy podczas tego koncertu, jest przykładem kompozycji przeznaczonej do wykonywania w czasie liturgii wraz z wiernymi - mówi Wojciech Czemplik. Na organach zagra profesor Julian Gembalski, kierownik Katedry Organów Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Katowicach, który był autorem projektu instrumentu i patronował jego budowie. Melomani usłyszą również Antyfony Maryjne na sopran, skrzypce i organy (prawykonanie) - dedykowane Księżom i Braciom Filipinom w roku jubileuszu 350-lecia ich obecności na Świętej Górze w Gostyniu. Profesor wykona również „Improwizację na temat pieśni do Matki Boskiej Świętogórskiej”. Julianowi Gembalskiemu będą towarzyszyli - sopranistka Elżbieta Grodzka - Łopuszyńska i Maciej Gembalski - jeden z najwybitniejszych skrzypków jazzowych - wykładowcy Akademii Muzycznej w Katowicach.

Zapomniany wirtuoz

Muzyka Theodora Kullaka – zapomnianego wirtuoza - pianisty, kompozytora i pedagoga z Krotoszyna, to kolejny, już październikowy, punkt festiwalu na Świętej Górze. Wydarzenie będzie miało miejsce prawie dokładnie w dwusetną rocznicę urodzin muzyka (urodził się 12 września 1818 roku w Krotoszynie, w Wielkim Księstwie Poznańskim). Theodor Kullak najpierw został zauważony, jako młody uczący się w Poznaniu chłopiec, przez księcia Antoniego Radziwiłła, który postanowił być jego mecenasem. To on sfinansował wyjazd Theodora do Berlina, gdzie mógł zagrać przed wybitnymi profesorami muzyki, co poskutkowało rozpoczęciem edukacji w Berlinie i w Wiedniu. Ponieważ rodzina Kullaków była bardzo praktyczna, młodzieńca skierowano również na studia medyczne. Theodor wybrał studia pianistyczne u Carla Czernego w Wiedniu. Powrócił do Berlina w 1843 roku, gdzie zaproponowano mu pracę nauczyciela gry na fortepianie dzieci z rodzin arystokratycznych. W 1855 roku Kullak założył uczelnię - Neue Akademie der Tonkunst, która okazała się trwałym sukcesem i była potocznie nazywana „Akademią Kullaka”. Specjalizowała się ona w szkoleniu pianistów i stała się największą prywatną szkołą muzyczną w całych Niemczech. - W czasie swej dwudziestopięcioletniej działalności mogła pochwalić się setką nauczycieli i ponad tysiącem studentów. Wśród wielu uczniów Kullaka byli między innymi: Moritz Moszkowski, Nikołaj Rubinstein i Xaver Scharwenka - mówi Wojciech Czemplik.Theodor Kullak był kompozytorem i wybitnym muzykiem, utalentowanym pianistą. Pozostawił sporo kompozycji, czego dowodem jest garstka utworów zachowana w archiwach na Świętej Górze. - Między innymi duży koncert fortepianowy, ale podczas festiwalu wykonane będą jego miniatury. Kiedy Theodor Kullak umierał, syn znalazł na jego biurku niedokończoną kartkę z zapisem nutowym. Udało nam się ją pozyskać i pianista Karol Radziwonowicz dokończy utwór przed świętogórską publicznością – zapowiada atrakcję Wojciech Czemplik. Członkom stowarzyszenia udało się również ustalić, jakiej narodowości był kompozytor, ponieważ w niemieckich źródłach podawano, że był Niemcem. - W archiwum w Poznaniu otrzymałem odpis księgi metrykalnej. Biorąc pod uwagę imiona Theodora, a miał ich sześć oraz jego rodziców - były to imiona polskie, ustaliliśmy, że z pochodzenia był Polakiem - wyjaśnia dyrektor artystyczny Festiwalu. Druga część koncertu, jak przyznają członkowie stowarzyszenia, powstała spontanicznie. Nieopodal Osiecznej mieszka rodzina Fenrychów, spokrewniona z założycielem znanego Zakładu Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego „Pudliszki”. Był to stryjeczny dziadek pani Doroty Fenrych, która przez wiele lat była nauczycielką muzyki w Lesznie. Jej dzieci odziedziczyły talent muzyczny i wyjechały na stypendia do Stanów Zjednoczonych. Filip gra na skrzypcach, Cecylia na altówce. Filip Fenrych wygrał konkurs na pierwszych skrzypków w Orkiestrze Symfonicznej w Dallas; jest to jedna z najlepszych amerykańskich orkiestr. - Wysiłkiem mamy rodzeństwa spotkaliśmy się na Świętej Górze i powstał pomysł, aby rodzina zagrała podczas festiwalu utwory Kullaka, Henryka Wieniawskiego i po raz pierwszy w historii MUSICA SACROMONTANA - George’a Gershwin’a - mówi Wojciech Czemplik.

Maestro ponownie na Świętej Górze

- Koncert finałowy, ostatni koncert XIII Festiwalu, będzie mocnym uderzeniem w sensie jakości wykonania. Wykona go wielki admirator Józefa Zeidlera, Maestro Jerzy Maksymiuk, który z ogromną przyjemnością przyjeżdża na Świętą Górę już po raz trzeci - podkreśla Krzysztof Fekecz, prezes stowarzyszenia. W koncercie „Nieznany Józef Zeidler” dyrygował będzie Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia, na scenie wystąpi Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis oraz soliści: Iwona Hossa – sopran, Anna Bernacka - mezzosopran, Tomasz Krzysica – tenor, Jarosław Bręk - baryton. – Artyści wykonają Missę ex D, ze zbiorów rękopisów muzycznych po kapeli parafialnej z Grodziska Wielkopolskiego. Obecnie kompozycja przechowywana jest w Archiwum Archidiecezjalnym w Poznaniu - mówi Wojciech Czemplik.

Dwie płyty

Festiwal nie zakończy się jednak w październiku 2018 roku. Członkowie stowarzyszenia będą pracowali dalej, nad wydaniem kolejnych płyt. W historii MUSICA SACROMONTANA dwukrotnie wydano dwie płyty w roku. - Teraz też mamy taki zamiar. Na pierwszej znajdą się utwory zagrane na odrestaurowanych organach. Druga płyta, będzie już trzecim naszym wydawnictwem z maestro Jerzym Maksymiukiem - podkreśla Leszek Jankowski, dyrektor organizacyjny festiwalu.

Izabela Skorzybót

Program

 

XIII Festiwal Muzyki Oratoryjnej

MUSICA SACROMONTANA 2018

Gostyń – Święta Góra

 

29 września 2018, sobota, godz. 19:30

Muzyką wielkich Polaków do niepodległości – współczesne prawykonanie opery „Herminia czyli Amazonki” Józefa Elsnera z librettem Wojciecha Bogusławskiego / premiera 1797 – Lwów /

Wykonawcy:

Ewa Majcherczyk, Tatiana Hempel - Gierlach, Małgorzata Rodek, Agnieszka Kozłowska,

Dorota Lachowicz - soprany

Stanisław Kuflyuk , Jarosław Bręk, Robert Gierlach - barytony, Rafał Bartmiński - tenor

Lviv Virtuosos Academic Chamber Orchestra / Lwów/

Serhij Burko – dyrygent

Poznański Chór Kameralny

Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru

Maciej Grzybowski – słowo

 

30 września 2018, niedziela, godz. 18:30

Kompozytorzy Świętogórscy w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej

Maksymilian Koperski (1812-1886) – Msza na sopran i organy

Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Preludium i Fuga Es-dur, BWV 552

Julian Gembalski - III Sonata na skrzypce i organy (2016)

Julian Gembalski (1950) - Antyfony Maryjne na sopran, skrzypce i organy (prawykonanie)

- dedykowane Księżom i Braciom Filipinom ze Świętej Góry w Gostyniu

Julian Gembalski - Improwizacja na temat pieśni do Matki Boskiej Świętogórskiej)

Wykonawcy:

Julian Gembalski - organy, Elżbieta Grodzka – Łopuszyńska - sopran,

Henryk Gembalski - skrzypce

 

6 października 2018, sobota, 19:30

Muzyka Theodora Kullaka – zapomnianego wirtuoza - pianisty, kompozytora i pedagoga z Krotoszyna – w 200. rocznicę urodzin

Koncert pod honorowym patronatem Burmistrza Gostynia – Jerzego Kulaka

Theodor Kullak - Miniatury fortepianowe / ze zbiorów Biblioteki Świętogórskiej /

Theodor Kullak - Rondeau alla Polacca / oprac. na skrzypce i fortepian – Tomasz Radziwonowicz /

Henryk Wieniawski – Polonez Koncertowy D-Dur Op. 4

George Gershwin /Heifetz/ - Suita z Porgy and Bess

Wykonawcy:

Karol Radziwonowicz - fortepian

Filip Fenrych – skrzypce / Dallas Symphony Orchestra /

Cecylia Fenrych - altówka

Maciej Pabich – akompaniament

 

7 października 2018, niedziela, godz. 18:30

Nieznany Józef Zeidler

Józef Zeidler – Missa ex D / ze zbiorów rękopisów muzycznych po kapeli

parafialnej z Grodziska Wielkopolskiego, miejsce przechowywania: Archiwum

Archidiecezjalne w Poznaniu /

Antoni Habel – Symfonia D - dur / ze zbiorów Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu /

Henryk Mikołaj Górecki - Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową

Wykonawcy:

Jerzy Maksymiuk – dyrygent

Iwona Hossa – sopran, Anna Bernacka - mezzosopran

Tomasz Krzysica – tenor, Jarosław Bręk - baryton

Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis

Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru


bocznypanel swieta gora

bocznypanel plyty

bocznypanel fragmentykoncertow

bocznypanel manuskrypty
bocznypanel 1procent

palestrina

© Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera | Kontakt